Wat is kindermarketing?

Kindermarketing is reclame voor en promotie van eten en drinken specifiek gericht op kinderen, waaronder:

• tv-reclames
  • kinderidolen of tekenfilmfiguren op verpakkingen
  • sponsoring van tv-programma's en (sport)evenementen
  • win- en spaaracties
  • online games

Niet al deze vormen zijn goed herkenbaar als reclame. Bedrijven brengen hun producten ook steeds vaker online onder de aandacht, bijvoorbeeld via online games. Kinderen worden dan bijvoorbeeld aangemoedigd om de resultaten van de game te delen via social media. Zo wordt een grote groep jongeren bereikt.

Effecten van de kindermarketing

Kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen kan leiden tot ongezonde voedingsgewoonten en overgewicht. Het beïnvloedt het koopgedrag van ouders en hun kinderen. Bekend is dat kinderen:

• die veel reclames zien van ongezonde producten, hun ouders vaker vragen om die producten te kopen
  • producten met bekende tekenfilmfiguren op de verpakking, aantrekkelijker en lekkerder vinden

Interessant om te lezen

Wat vinden ouders van kidsmarketing (marketing van voedingsmiddelen gericht op kinderen onder de 13 jaar)?

Strengere regelgeving

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding wil dat er strengere regelgeving komt om de marketing van ongezonde producten gericht op kinderen onder de 13 jaar te stoppen. De huidige maatregelen zijn opgesteld door de voedingsindustrie zelf. Deze leveren onvoldoende resultaat op om kinderen op te laten groeien in een gezonde omgeving.

Wij streven naar duidelijke voedingscriteria. Marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor die voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Dit zijn de voorkeursproducten binnen de Schijf van Vijf, zoals beschreven in de Richtlijnen Voedselkeuze.

Wat leveren de maatregelen op?

De Alliantie wil met deze maatregelen bereiken dat kinderen:

• een gezonder voedingspatroon krijgen
  • minder kans hebben op overgewicht
  • minder kans hebben op chronische ziektes als hart- en vaatziekten op latere leeftijd

Standpunt

Lees het volledige standpunt 'Marketing van voedingsmiddelen gericht op kinderen: mag het gezonder?'

Over de alliantie

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is in 2014 opgericht na het idee van de Hartstichting. Het is een samenwerkingsverband van consumentenorganisaties, gezondheidsorganisaties, artsen en wetenschappers. Wij combineren onze krachten en gaan voor een strengere regelgeving om de marketing van ongezonde voedingsmiddelen te stoppen.

• Partners alliantie

• AJN (Jeugdartsen Nederland)
    • Consumentenbond
    • Diabetes Fonds
    • Foodwatch Nederland
    • Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel (Olga van der Baan-Slootweg, kinderarts sociale pediatrie)
    • Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas
    • Nederlandse Vereniging van Diëtisten
    • Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde
    • Obesitas Vereniging
    • Ouders van Waarde
    • Wereld Kanker Onderzoek Fonds
    • Wetenschappers aan de Universiteit Maastricht: Jessica Gubbels namens Leerstoelgroep Preventie van Obesitas en Marleen van Baak, Emeritus hoogleraar Fysiologie van obesitas
    • Wetenschappers aan de Vrije Universiteit Amsterdam: Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid

Heb je vragen?

Neem dan contact op met ons op:

We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag, m.u.v. feestdagen.