Hartstichting.nl wordt geladen

Gratis metingen en advies

Op het Hartstichting checkpunt meten we je:

• bloeddruk;
  • cholesterol;
  • bloedsuiker;
  • BMI;
  • buikomvang.
Een illustratie van bloeddruk meten

We schrijven de waarden voor je op en leggen je uit wat die betekenen. Daarna denken we met je mee over wat jij kunt doen voor jouw hartgezondheid. Je kunt bijvoorbeeld advies krijgen over beweging, voeding of stoppen met roken. En soms adviseren we om naar de huisarts te gaan.

Voor wie zijn Hartstichting checkpunten?

Ben je tussen de 40 en 60 jaar oud? Dan is het Hartstichting checkpunt voor jou bedoeld. Oók als je je gezond voelt. Je kunt namelijk verhoogde waarden hebben zonder dat je dit merkt.

Ben je jonger of ouder? Ook dan ben je welkom, maar sommige adviezen zijn misschien minder geschikt voor jou.

Ontdek het op tijd

Heb je een verhoogde bloeddruk, cholesterol, of bloedsuiker? Of heb je overgewicht? Dan is de kans groter dat je een hart- of vaatziekte krijgt. Bijvoorbeeld een hartaanval of een beroerte. Ontdek je zo’n verhoging op tijd? Dan kun je hier vaak nog iets aan doen. Kleine aanpassingen in je leefstijl kunnen vaak al een groot verschil maken. Hierover vertellen we je graag meer op het Hartstichting checkpunt.

Vind een checkpunt bij jou in de buurt

Hartstichting checkpunten staan door heel Nederland! Bijvoorbeeld in buurthuizen, kerken, moskeeën, sportscholen, winkels en andere openbare plekken.
Locatie zoeken

Veelgestelde vragen

• Wat wordt er gemeten en hoe?

Bij een Hartstichting checkpunt meten we je:

• Bloeddruk: met een bloedrukband om je arm.
    • Cholesterol: met een vingerprikje en een bloeddruppel.
    • Bloedsuiker: met een vingerprikje en een bloeddruppel.
    • Overgewicht: met je buikomvang en BMI.
  • Kan ik ook naar het Hartstichting checkpunt als ik jonger of ouder ben?

De checkpunten zijn speciaal ontwikkeld voor mensen van 40 tot 60 jaar.​ Ben je jonger dan 40 of ouder dan 60? Ook dan ben je welkom, maar sommige adviezen zijn misschien minder geschikt voor jou.​

Kinderen jonger dan 18 jaar kunnen geen gebruik maken van het checkpunt.

• Is het Hartstichting checkpunt echt gratis?

Dat klopt! Je hoeft niks te betalen voor het Hartstichting checkpunt. We vinden het belangrijk dat iedereen gebruik kan maken van de metingen en adviezen. En wil je werken aan je hartgezondheid? Dan denken we graag met je mee over de mogelijkheden.

• Waarom is de Hartstichting gestart met checkpunten?

Hart- en vaatziekten komen meer voor dan je denkt. Het is na kanker de grootste doodsoorzaak in Nederland. Elke dag sterven 106 Nederlanders aan een hart- of vaatziekte. In totaal zijn er in Nederland zo’n 1,7 miljoen mensen met een hart- of vaatziekte. Doen we niets, dan groeit dit aantal naar 2,6 miljoen in 2030.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 tot 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag, met uitzondering van feestdagen.