Wanneer is een AED nodig?

Bij een hartstilstand staat het hart meestal niet helemaal stil. Dat lijkt alleen zo. De hartkamers worden heel snel en chaotisch geprikkeld. Het hart kan hierdoor niet meer samentrekken en bloed rondpompen. Een AED kan een schok geven om het hart te resetten en weer normaal te laten kloppen.

Een AED geeft alleen een schok als dat nodig is

• Een AED geeft geen schok als het hart echt stil staat.
  • Een AED geeft ook geen schok als je bewusteloos bent, maar je hart goed werkt.

Hoe werkt een AED?

Een AED bestaat uit 2 elektroden die je op de borstkas van het slachtoffer plakt. Hierdoor kan het apparaat het hartritme beoordelen. Daarna vertelt het apparaat wat je moet doen. Je krijgt dan te horen of je bijvoorbeeld door moet gaan met reanimeren of op de knop moet drukken om een schok toe te dienen. Het bedienen van een AED is niet moeilijk, maar het is goed om dit te oefenen.

Waar hangen AED's?

In Nederland hangen op steeds meer plekken AED's. Er is helaas geen openbare database met de locaties van AED’s in Nederland. Ben je burgerhulpverlener? Dan kun je na inloggen alle aangemelde AED’s bij jou in de buurt zien.

Wist je dat je altijd kunt helpen?

Je kunt altijd hulp bieden bij een hartstilstand, ook zonder dat je weet waar een AED hangt.

• Bel altijd 112 als je denkt dat iemand een hartstilstand heeft.
  • Burgerhulpverleners in de buurt van het slachtoffer krijgen een oproep om hulp te bieden. Een deel van hen krijgt de locatie van een AED buurt en haalt die eerst op.
  • Door direct 112 te bellen komen er dus mensen in jou buurt in actie. Zo help jij mee om levens te redden!

Veelgestelde vragen over AED's

• Waar leer ik een AED gebruiken?

Volg een reanimatiecursus. Hier leer je ook hoe je een AED bedient.

> Meer over leren reanimeren

• Mag iedereen een AED gebruiken?

Volgens de wet mag iedereen een AED gebruiken. Een AED leidt je door het reanimatieproces met uitleg. Hierdoor is het gebruiken van een AED niet moeilijk. Wel is het handig om hiermee te oefenen. Meld je bijvoorbeeld aan voor een reanimatiecursus. Hier leer je hoe een AED werkt en hoe je deze gebruikt. Zo verlies je geen tijd bij noodsituaties.

• Waar hangt de dichtstbijzijnde AED?

HartslagNu heeft een overzicht met locaties van alle aangemelde AED’s. Deze informatie wordt alleen gebruikt voor reanimatieoproepen. Er is dus geen openbaar overzicht met alle AED’s bij jou in de buurt.

In de AED-checker van de Hartstichting kun je wel zien waar nog AED’s nodig zijn. Deze plekken zijn aangegeven met een rode cirkel op de kaart.

• Hoe kan ik een slachtoffer helpen als ik niet weet waar AED's hangen?

Bel altijd 112 bij een noodgeval. Wanneer de meldkamer aan een hartstilstand denkt, laten zij dit weten aan de hulpdiensten. Het landelijke oproepsysteem van HartslagNu wordt ook ingezet. Burgerhulpverleners in de buurt van het slachtoffer krijgen dan een oproep. Sommige burgerhulpverleners krijgen een oproep om een AED te halen. Andere burgerhulpverleners krijgen een oproep om naar het slachtoffer te gaan.

• Wat kost een AED?

Een AED kost tussen de € 800 en € 2200. De prijs hangt af van de extra opties.

• Kan de Hartstichting onze AED sponsoren?

De Hartstichting sponsort geen AED’s. Je kunt wel een paar andere mogelijkheden proberen. Benader bijvoorbeeld de gemeente, een lokale bank, serviceclubs of Rotary clubs. Zij willen soms meebetalen aan een AED en/of buitenkast.

• Kan ik samen met de buurt een AED kopen?

Via onze samenwerking met Philips kun je een AED bestellen via buurtAED.nl. Op deze website kun je de kosten van een AED delen met de buurt. Maak een actiepagina en deel deze met jouw buren!

Na het starten van de actie heb je 30 dagen om het bedrag te verzamelen. Wanneer er genoeg geld verzamelt is, wordt de AED naar je opgestuurd. Deze meld je daarna aan bij het landelijke reanimatie oproepsysteem van HartslagNu. Lukt het niet om het geld binnen 30 dagen te verzamelen? Dan krijgt iedereen zijn of haar donatie automatisch terug.

Kijk op de website buurtAED.nl voor meer informatie en de voorwaarden.

• Ik wil een AED kopen. Waar moet ik op letten?

Alle AED’s die je in Nederland kunt kopen hebben een keurmerk. De Hartstichting verkoopt of verhuurt geen AED’s en heeft geen voorkeur voor een verkoper. Denk na over deze onderwerpen voor je een AED koopt:

• IP-waarde: AED’s hebben vocht- en stofbestendigheid, de IP-waarde. Hoe hoger de IP-waarde, hoe beter de AED tegen stof en spatwater kan. We raden een IP-waarde van minstens 55 aan voor een AED die buiten hangt.
    • Begeleiding: AED’s geven gesproken uitleg en hebben een metronoom die de snelheid aangeeft. Je kunt kiezen tussen Nederlandse uitleg of uitleg in meerdere talen. Je kunt ook kiezen tussen een volautomatische en semiautomatische AED. Een volautomatische AED geeft zelf schokken, een semiautomatische AED niet.
    • Onderhoud: sommige onderdelen, zoals de elektroden en acco’s, hebben een houdbaarheidsdatum. Daarna moet je ze vervangen. Je kunt ook een onderhoudscontract afsluiten met de verkoper. Dan kun je contact met hen opnemen bij problemen of voor het vervangen van onderdelen.
    • Signalen: AED’s testen af en toe zelf of ze nog goed werken. Het verschilt per AED hoe je een bericht ontvangt bij problemen. Dit kan via een lichtsignaal, geluildssignaal of via GPS/Wi-Fi naar je telefoon.
    • Verzekering: je kunt ervoor kiezen om de AED te verzekeren.
  • Wat moet ik doen nadat ik een AED heb gekocht?

Heb je een AED gekocht? Deze kun je aanmelden bij het oproepsysteem van HartslagNu. Jouw AED kan dan worden gebruikt om levens te redden.

Hou ook rekening met het AED-beheer. Bijvoorbeeld het vervangen van onderdelen en het gebruiksklaar maken nadat de AED is gebruikt. Je kunt het AED-beheer zelf doen of dit laten doen door een lokale organisatie. Op deze pagina lees je meer over AED-beheer

Je hoeft geen reanimatiecursus te doen voor je een AED koopt. Toch kan dit wel handig zijn. Bij een reanimatiecursus leer je hoe een AED werkt en hoe je deze gebruikt. Zo verlies je geen tijd bij noodsituaties.

• Moet ik mijn AED aanmelden?

Je kunt jouw AED aanmelden bij het oproepsysteem van HartslagNu, maar dit is niet verplicht. Jouw aangemelde AED kan gebruikt worden om levens te redden in de buurt. Hiervoor moet een AED:

• dag en nacht beschikbaar zijn;
    • buiten hangen;
    • openbaar beschikbaar zijn.

Je krijgt een bericht als jouw AED gebruikt is. Daarna wordt de AED weer teruggebracht. Een aantal onderdelen van de AED moeten hierna vervangen worden. Je kunt de kosten hiervan terugvragen bij de ambulance regio. Dit is wettelijk geregeld sinds 1 januari 2018.

• Waar moet ik op letten bij een AED buitenkast?

Het is het beste om een AED buiten te plaatsen in een buitenkast. Dan kan iedereen de AED goed zien en bereiken. Je kunt een buitenkast kopen bij AED-verkopers. We adviseren om na te denken over de volgende onderwerpen voor je een buitenkast koopt:

• Het weer: een goede buitenkast heeft een verwarming en ventilator. Dit beschermt de AED tegen het weer. Hiervoor heeft de buitenkast stroom nodig.
    • De locatie: je kunt het beste zelf bepalen waar de AED goed hangt. Zorg dat dit een zichtbare plek is waar iedereen toegang toe heeft. De AED heeft ook stroom nodig.
    • Beveiliging: er zijn buitenkasten met en zonder pincodeslot. Buitenkasten met pincodeslot zijn beter beveiligd, maar het duurt langer om ze te openen. Buitenkasten zonder pincodeslot zijn sneller te openen, maar minder goed beveiligd.
    • Verzekering: diefstal of vernieling van een AED komt weinig voor. Je kunt ervoor kiezen om een verzekering af te sluiten tegen diefstal en vernieling.
  • Waar kan ik onderdelen voor een AED kopen?

De Hartstichting verkoopt geen AED's of AED-onderdelen. Je kunt deze kopen op de website van een AED verkoper.

• Mijn AED knippert of geeft een melding, wat nu?

Voor vragen over het gebruik van jouw AED neem je contact op met de verkoper. Zij kunnen je het beste helpen.

• Kan de Hartstichting het onderhoud voor AED's regelen?

De Hartstichting zorgt niet voor onderhoud van AED's. Veel AED verkopers doen dit wel. Hiervoor kun je contact opnemen met een verkoper naar keuze.

• Hoe kan ik de (adres)gegevens van mijn AED wijzigen?

Je kunt een wijziging zelf doorvoeren nadat je bent ingelogd op de website van HartslagNu. Lukt het niet om je gegevens te wijzigen? Neem dan contact op met HartslagNu.

• Moet ik doorgaan met reanimeren als een AED geen schok adviseert?

Reanimeren blijft bij een hartstilstand altijd nodig, ook al geeft de AED geen schok. Dit houdt de bloedsomloop in stand, totdat er professionele hulpverleners zijn. Zij kunnen soms met medicijnen het hart weer vatbaar maken voor een schok.

• Mag een AED ook gebruikt worden bij kinderen?

De gewone AED is geschikt voor kinderen boven de 8 jaar. Sommige AED’s hebben speciale kinderelektroden die ervoor zorgen dat het kind minder stroom krijgt. Bij andere AED’s zit de aanpassing voor kinderen in het apparaat verwerkt. Als er geen aangepaste AED is, gebruik dan de standaard AED voor volwassenen.

Heb je vragen over:

Toch liever contact? Stuur een e-mail naar [email protected].