Onze missie en ambitie

Iedereen een gezond hart, voor nu én later. Dat is de missie van de Hartstichting.

Hart- en vaatziekten zijn de tweede doodsoorzaak in Nederland. Ook zijn hart- en vaatziekten de belangrijkste reden voor ziekenhuisopnamen. Op dit moment zijn er 1,7 miljoen Nederlanders met een hart- of vaataandoening. Als we niets doen, zijn dat er over een paar jaar 1 miljoen méér dan nu. Hier wil de Hartstichting iets tegen doen. Daarom is onze ambitie dat de hartgezondheid van Nederland in 2030 meetbaar verbeterd is. Dit betekent: meer mensen zijn gezond én mensen met hart- en vaatziekten blijven langer gezond.

Dit bereiken we door:

• de leefomgeving gezonder te maken en mensen aan te moedigen om gezonder te leven;
  • mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten vroeg op te sporen;
  • te investeren in onderzoek naar het eerder herkennen van hartziekten en naar de beste behandelingen;
  • Nederland hartveiliger te maken. Zo krijgen slachtoffers snel de juiste hulp wanneer iedere minuut telt.

We zetten ons in voor mensen die ons nú nodig hebben. Ook willen we voorkomen dat mensen ons láter nodig hebben.

Oog voor verschillen

Bij alles wat we doen hebben we oog voor de verschillen tussen mensen. Wist je bijvoorbeeld dat:

• de signalen van een hartinfarct bij vrouwen minder duidelijk zijn dan bij mannen?
  • mensen met een Surinaams-Hindoestaanse, Turkse of Marokkaanse afkomst een hoger risico hebben op diabetes?
  • mensen met lage inkomens een veel grotere kans hebben op hart- en vaatziekten?

Als wij oog hebben voor verschillen, kunnen we de hartgezondheid van Nederland verbeteren. Alleen zo bereiken we een gezond hart voor iedereen.

Nieuwe strategie: de hoogtepunten in 2 minuten

Benieuwd naar wat we bereikt hebben?

De Hartstichting bestaat 60 jaar! De afgelopen jaren hebben we veel bereikt. Ontdek hier alle hoogtepunten uit onze geschiedenis.
Oude ambulance