Kindermarketing moet stoppen
De Hartstichting is partner van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. De Alliantie wil dat er strengere regelgeving komt om de marketing van ongezonde producten gericht op kinderen onder de 13 jaar te stoppen. Uit onderzoek onder 1.000 ouders blijkt dat 57% van de ouders vindt dat kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen niet mag.
Wat is kindermarketing?
Kindermarketing is reclame voor en promotie van eten en drinken specifiek gericht op kinderen, waaronder:
- tv-reclames
- kinderidolen of tekenfilmfiguren op verpakkingen
- sponsoring van tv-programma's en (sport)evenementen
- win- en spaaracties
- online games
Niet al deze vormen zijn goed herkenbaar als reclame. Bedrijven brengen hun producten ook steeds vaker online onder de aandacht, bijvoorbeeld via online games. Kinderen worden dan bijvoorbeeld aangemoedigd om de resultaten van de game te delen via social media. Zo wordt een grote groep jongeren bereikt.
Effecten van de kindermarketing
Kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen kan leiden tot ongezonde voedingsgewoonten en overgewicht. Het beïnvloedt het koopgedrag van ouders en hun kinderen. Bekend is dat kinderen:
- die veel reclames zien van ongezonde producten, hun ouders vaker vragen om die producten te kopen
- producten met bekende tekenfilmfiguren op de verpakking, aantrekkelijker en lekkerder vinden
Interessant om te lezen
Wat vinden ouders van kidsmarketing (marketing van voedingsmiddelen gericht op kinderen onder de 13 jaar)?
Strengere regelgeving
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding wil dat er strengere regelgeving komt om de marketing van ongezonde producten gericht op kinderen onder de 13 jaar te stoppen. De huidige maatregelen zijn opgesteld door de voedingsindustrie zelf. Deze leveren onvoldoende resultaat op om kinderen op te laten groeien in een gezonde omgeving.
Wij streven naar duidelijke voedingscriteria. Marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor die voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Dit zijn de voorkeursproducten binnen de Schijf van Vijf, zoals beschreven in de Richtlijnen Voedselkeuze.
Wat leveren de maatregelen op?
De Alliantie wil met deze maatregelen bereiken dat kinderen:
- een gezonder voedingspatroon krijgen
- minder kans hebben op overgewicht
- minder kans hebben op chronische ziektes als hart- en vaatziekten op latere leeftijd
Standpunt
Lees het volledige standpunt 'Marketing van voedingsmiddelen gericht op kinderen: mag het gezonder?'
Blogs over kindermarketing
Carolien Martens, Relatiemanager Public Affairs bij de Hartstichting, blogt regelmatig over kindermarketing van ongezonde voeding. Overheid geeft de voedingsindustrie opdracht maatregelen te treffen in kindermarketing Kindermarketing en de universele rechten van het kind: hoe gaan die samen?
Heb je vragen?
Neem dan contact op met ons op:
- Mail de Hartstichting
- Bel 070 315 55 55 (8.00 - 17.00 uur)
We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag, m.u.v. feestdagen.