Hartstichting.nl wordt geladen

Bewust een keuze maken

“In 2010 zijn we de Hartstichting structureel gaan steunen. We gaven aan meer goede doelen. Omdat wij het zelf goed hebben, voel ik een verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de maatschappij. Maar op een bepaald moment wilden we er bewuster bij stilstaan. Met periodiek schenken kiezen we heel bewust voor goede doelen bij onderwerpen die wij belangrijk vinden, gezondheid is er een van.”

Onderzoek voor alle mensen

“Mijn man en ik hebben 6 jaar in Amerika gewoond. Daar hadden we via de American Heart Association meegekregen dat er in het verleden te weinig aandacht is geweest voor vrouwen en hart- en vaatziekten. Al het onderzoek werd gedaan op mannen. Terwijl vrouwen er net zo vaak mee te maken krijgen. In Nederland was dat niet anders. Maar naast meer aandacht voor de verschillen tussen man en vrouw, is er ook aandacht nodig voor andere uitdagingen, zoals verschillen in etnische afkomst. Er gaan angstaanjagend veel mensen dood aan hart- en vaatziekten, dat moet minder worden.”

Ook dichtbij

“Ik heb in onze directe omgeving gemerkt dat hart- en vaatziekten veel meer voorkomen dan dat je denkt. Van vage hartklachten en pacemakers tot plotseling overlijden aan hartfalen: het gebeurt overal om ons heen.”

Structurele steun

“Met een periodieke gift draag ik langere tijd bij, waardoor onderzoek beter is te plannen. Verder vooruit kijken, dat is belangrijk voor een organisatie. Wij steunen grotere, goed georganiseerde instellingen, dus ik vertrouw erop dat de experts die daar werken de juiste dingen doen. Maar natuurlijk is het wel leuk om te horen als er iets baanbrekends is ontdekt.”

Irene vormt een hartje met handen voor haar borst

Veel makkelijker dan gedacht

“Met onze financieel adviseur kwam het gesprek tijdens onze belastingaangifte op periodiek schenken. Ik kende het concept al wel, maar had het idee dat het nogal een rompslomp was om te regelen. Zo dacht ik dat we naar de notaris zouden moeten. Maar eigenlijk bleek het heel simpel. Je vraagt formulieren aan en vult ze in. Bij de Hartstichting kan dat zelfs online. De notaris komt er niet aan te pas. Toen hadden we het zo geregeld.”

Belastingvoordeel

“Bij periodiek schenken heb je belastingvoordeel. Dit voordeel kun je zelf houden of je kunt het extra schenken aan het goede doel. Wij kozen voor het laatste, je hebt toch een bepaald bedrag in in je hoofd dat je vrij wilt maken dus op deze manier konden we wat meer geven zonder meer kwijt te zijn."