Hartstichting.nl wordt geladen

Hoe werkt de Hartenbank?

Onderzoekers over de hele wereld kunnen gebruik maken van de Hartenbank. Ze gebruiken het opgeslagen hartweefsel voor onderzoek. Ze bestuderen hoe een gezond hart werkt en wat er precies misgaat bij verschillende hartziekten. Zo werken zij aan snellere en betere manieren om hartziekten op te sporen en aan betere behandelingen.

• Wat is het verschil met een orgaandonor?

Als orgaandonor sta je ingeschreven bij het donorregister. Hier kun je toestemming geven om je hart te gebruiken voor transplantatie. Hiermee help je mensen met een ernstige hartziekte. Met een donorhart kunnen zij blijven leven.

Via de Hartenbank kun je je hart doneren voor wetenschappelijk onderzoek. Wereldwijd kunnen onderzoekers gebruik maken van deze biobank.

Voorrang orgaandonatie
    Het is mogelijk om je zowel te registreren als orgaandonor én je aan te melden bij de Hartenbank voor wetenschappelijk onderzoek. Goed om te weten is dat na overlijden harttransplantatie altijd voorrang krijgt boven hartonderzoek voor de wetenschap.

Lees meer over de verschillende vormen van orgaandonatie op Hartenbank.

Michiel Henkens (coördinator Hartenbank):

“Er is een groot tekort aan hartweefsel om zo onderzoek te kunnen doen naar hartziekten. Hartweefsel dat is opgeslagen bij de Hartenbank kan direct gebruikt worden voor onderzoek. Zo vormt de Hartenbank de brug tussen donoren en wetenschappers over de gehele wereld. Dit levert veel nieuwe kennis op om hartziekten vroeg op te kunnen sporen en te behandelen.”

Belangrijke informatie

Wil jij graag op deze manier bijdragen aan nieuwe oplossingen voor hartziekten? Registreer je dan als donor bij de Hartenbank. Je geeft dan toestemming om je hart na overlijden te laten opnemen in deze biobank.

• Wie kan meedoen?

Als je 18 jaar of ouder bent dan kun je je aanmelden. Zowel mensen met een gezond hart als met een hartziekte kunnen zich registreren.

• Aanmelden

Ja, ik meld me aan bij Hartenbank

Voor welk onderzoek zijn deelnemers nodig?

Help onderzoek van de Hartstichting een stap verder! Lees waarom dit nodig is en welke deelnemers er op dit moment nodig zijn.
Deelnemer fietst op een hometrainer en arts bestudeert de hartslag