Onze leefomgeving is van grote invloed op ons fysieke, mentale en sociale welzijn. Hoewel het (her)ontwerpen van een gezonde leefomgeving een enorme positieve boost kan geven aan onze gezondheid en ons welbevinden, wordt deze kans op dit moment nog onvolledig benut.

"We nemen dit initiatief vanuit de gezamenlijke ambitie om Nederland gezonder te maken. Deze gids is wat ons betreft de norm voor de ontwikkeling van gezonde steden en dorpen”, zegt Hans Snijder, directeur van de Hartstichting.

Gebiedsontwikkeling

Een gezonde leefomgeving wordt steeds belangrijker bij gebiedsontwikkeling. Veel vastgoedbedrijven, corporaties en ontwikkelaars zorgen al voor geregistreerde, dag en nacht beschikbare AED's aan de buitenmuren van hun panden. Maar een gezonde omgeving gaat verder dan AED’s plaatsen. Denk aan een woonwijk die uitnodigt tot bewegen en sporten en aan rookvrije gebouwen waarbij de trap centraal staat in plaats van de lift.

Meer weten over hoe je gezond bouwen vast onderdeel kunt maken van het bouwplan?

Bekijk en/of download de gids via onderstaande button.