Mediastudenten ontwerpen rookvrije iconische beelden
Studenten van Mediacollege Amsterdam volgden vandaag een gastcollege over de invloed van rookbeelden in media. Tijdens dit college ging regisseur en artdirector Rogier Smalhout, (medeoprichter van hiphopfestival Appelsap Fresh Music Festival) in gesprek met tweedejaars mediastudenten over de maatschappelijke invloed die deze nieuwe generatie cultuurmakers straks gaat hebben. Het gastcollege is een initiatief van de Rookvrije Generatie (Hartstichting, KWF, Longfonds).
Tijdens het college kwamen iconische rookbeelden aan bod: fotomodel Kate Moss die nonchalant een sigaret vasthoudt, een rokende James Dean, maar ook voorbeelden uit deze tijd zoals acteurs met e-sigaretten/vapes en modellen met een sigaret op de catwalk. Smalhout benadrukte hoe de marketing van de tabaksindustrie dankzij cultuurmakers gratis reclame heeft gekregen. "De boodschap dat roken cool, sexy en hip is, behoort tot de invloedrijkste communicatiestrategieën van de afgelopen decennia.
Gratis reclame tabaksindustrie
De Rookvrije Generatie wil cultuurmakers bewust maken van de gevolgen van roken in beeld. Uit onderzoek blijkt dat door het laten zien van rookbeelden jongeren twee keer meer aanzet om zelf te gaan roken en zelfs drie keer meer kans om te gaan vapen.
Hoewel er voor de tabaksindustrie al ruim 20 jaar een reclameverbod geldt, krijgt deze industrie via tv-series, films, fashionfoto’s en social mediaplatforms alle ruimte om een miljoenenpubliek te beïnvloeden, voornamelijk jongeren.
Sigaret ≠ inspiratiebeeld
Samen met Mediacollege Amsterdam wil de Rookvrije Generatie cultuurmakers van de toekomst bewust maken van de rol en invloed die zij hebben. "Wij zien dat veel studenten veel rookbeelden maken”, zegt docent Joshua Bakarbessy van Mediacollege Amsterdam. “Ook wanneer er gezocht wordt naar inspiratiebeeld komt er al snel een vape of sigaret voorbij. Er hangt toch een cool imago rondom een rokend personage. Het is voor de studenten een soort go-to om een beeld meer power mee te geven. Het zou fijn zijn als we een andere tendens zouden kunnen creëren rondom roken."
De mediastudenten kregen tijdens het gastcollege de opdracht om van bestaande ‘iconische’ rookbeelden zoals van Kate Moss, James Dean en de filmcover van Pulp Fiction, nieuwe visuals te maken die net zo iconisch, cool en verleidelijk zijn, maar dan volledig rookvrij. De studenten presenteren komende vrijdag 31 januari de uitwerking van deze opdracht.
Cultuurmakers
Dit gastcollege is een eerste van een reeks gastcolleges over dit onderwerp die de Rookvrije Generatie op media- en muziekopleidingen gaat organiseren. De colleges zijn onderdeel van de Cultuurmakerscampagne waar eerder ook filmregisseur Tim Oliehoek, presentatrice Mandy Woelkens, freelance stylist en allround creative Nicole Huisman, zangeres Sterre Koning en rapper Nnelg zich voor in hebben gezet.