Fotocredits: Noah van der Heide (www.83films.com)

Weijers’ leven hangt aan elkaar van dit soort experimenten. Zo deed hij de 21 dagen niet klagen challenge, waarover hij ook een boek schreef. “Ik geloof in het volgen van mijn nieuwsgierigheid en dat je jezelf soms een experiment gunt, zonder dat je exact weet hoe het afloopt", legt hij uit. De experimenten brachten hem al bij een advocatenkantoor in Singapore en school in Kaapstad, waar hij werkte in ruil voor eten en onderdak. "Het wordt vaak veel toffer dan je vooraf had kunnen bedenken."

50.000 euro voor 50.000 meter

Het volgende experiment is om op 2 november 50 kilometer te gaan rennen door het mulle zand tijdens de 11strandentocht; van Kijkduin tot aan Zandvoort. "Een vriendin stuurde dat door voor de grap", vertelt Kevin. Hij lacht: “Want welke gek gaat er nou, zonder ooit een marathon te hebben gelopen, opeens 50 kilometer over het strand rennen?”

Maar voor Kevin triggerde het een nieuwsgierigheid. Hij voegt er zelfs nog een extra element aan toe: "Voor elke meter die ik ren wil ik een euro ophalen voor de Hartstichting. Dat betekent dat ik vanaf nu, het begin van dit experiment, nog welgeteld 50.000 minuten heb om dat bedrag binnen te halen." Net als bij reanimaties telt dus elke minuut. En die tijdsdruk voelt Kevin: "Ik weet niet wat me meer intimideert op dit moment, die meters of die euro's!"

Elke minuut telt

"Bewegen is super belangrijk", weet Kevin, "zeker in deze tijd waarin we te veel zitten." Op dit moment is hart- en vaatziekten de eerste oorzaak van ziekenhuisopnamen en de tweede doodsoorzaak in Nederland. Met de opbrengsten van de 11strandentocht kan de Hartstichting blijven werken aan een gezonde leefomgeving en baanbrekend onderzoek om hart- en vaatziekten eerder op te sporen. "Ik hoop dat mensen mij kunnen helpen om mijn doel te halen door te doneren", zegt Kevin. "Dan help je niet alleen dit experiment tot een goed einde te brengen, maar je helpt ook vooral de Hartstichting een verschil te maken."

Kevin praat je vanaf nu elke week bij over hoe het experiment hem afgaat. Volg hem op sociale media, of volg @Hartstichting, om niets te missen!

Steun kevin

Video: Kevin vertelt zijn verhaal

Wil je meer weten over Kevin en zijn avontuurlijke uitdagingen? Hij deelt zijn verhaal in deze video.

Wat is de 11strandentocht?

Dit is hét wandelevenement van de Hartstichting over elf oer-Hollandse stranden met een feestelijke finish in het hart van Zandvoort. Deelnemers kunnen kiezen uit afstanden van 12,5, 25 of 50 kilometer die ze kunnen joggen, hardlopen of kunnen wandelen.

Oud-schaatsster Barbara de Loor is ambassadeur van de 11strandentocht. Zij zal de warming-up verzorgen een loopt daarna met de wandelaars mee. Singer-songwriter Tim Knol heeft na zijn ommekeer wandelen hoog in het vaandel staan. Samen met zijn wandelclub staat hij aan de start van de 50 kilometer.

Met nog ruim een maand voor de start zijn de 4.500 tickets voor de tocht nagenoeg uitverkocht.

Help Kevin naar Zandvoort

Vanaf maandag 30 september is het nog 50.000 minuten tot de start van de 11strandentocht. Help jij Kevin naar Zandvoort en steun jij zijn missie?
Kevin Weijers tijdens een training op het strand