Een terugblik op CYCLE Paris

Van 25 tot en met 29 mei vertrokken we met een groep deelnemers op een volledig verzorgde fietsreis naar Parijs. In 4 etappes fietsten we 600 kilometer van Den Haag naar Parijs. In deze video ontmoet je de deelnemers en ontdek je hun motivatie en ervaringen.

Hard nodig

Nederland telt op dit moment 1,7 miljoen mensen met een hart- of vaataandoening. Als er niets gebeurt, dan groeit dit aantal binnen acht jaar tot tenminste 2,6 miljoen. Ook onder de renners waren mensen met een hartaandoening. Anderen werden geconfronteerd met verlies van of een hartproblemen bij een dierbare.

Aangrijpend

Zo kreeg deelnemer Ruud twee jaar geleden in mei een hartinfarct. Hij fietste mee om bij deze gebeurtenis stil te staan. Voor de oudste, maar zeer vitale deelnemer Winfried (68) was de hartstilstand van zijn vrouw de aanleiding voor zijn deelname. Aangrijpend was ook het verhaal van vader Erwin en dochter Tamara, die plots afscheid moesten nemen van zoon en broer Milan (20). Zij droegen de tocht op aan hem en wisten het hoogste bedrag bij elkaar te brengen.

Saamhorigheid

Met deze verschillende verhalen zaten de 39 deelnemers zo’n 6 tot 8 uur per dag op de fiets. Al snel na de start vonden de verschillende renners elkaar in groepen met hetzelfde tempo. De fietstocht werd gekenmerkt door saamhorigheid, zon op de bol en wind in de rug.

Afzien

Het landschap ging over van steden, naar pittoreske dorpen en steeds meer groen. En van vlak naar steeds meer klimmen en dalen. Naarmate Parijs dichtbij kwam, werd het afzien groter. Op lange afstanden hadden deelnemers zich voorbereid, maar meerdere dagen urenlang achter elkaar op de fiets, dat was voor iedereen een nieuwe uitdaging.

Fietsers CYCLE Paris door landschap

Eiffeltoren bereikt

Grote incidenten bleven uit. Er was een kat die een van de deelnemers op het asfalt dwong. Knieën die begonnen te protesteren. De vervloekte kasseien, die leidden tot blaren op handen. Een bijholteontsteking die bijna roet in het eten gooide. Maar dankzij het ijzersterke doorzettingsvermogen van de renners, de liefdevolle ondersteuning van elkaar en de verzorging door de vrijwilligers, wisten alle deelnemers het eindpunt, de Eiffeltoren, te behalen.

In augustus vindt de volgende editie van CYCLE plaats. Dan fietsen deelnemers in 4 dagen van Groningen naar Kopenhagen.