Van een gezonde jongen naar hartzorgen

Edith van Paassen, communicatieadviseur bij de Hartstichting: “In het voorjaar van 2023 krijgt Kees uit het niets een hartstilstand. Hij is dan nog maar 10 jaar. Het gebeurt tijdens een voetbaltraining. Zijn trainer start direct met reanimeren, 112 wordt gebeld en de ambulance is er snel. Kees overleeft de hartstilstand. Maar hoe heeft dit kunnen gebeuren? Het blijkt dat Kees een erfelijke hartspierziekte heeft, namelijk Aritmogene Cardiomyopathie (ACM). Dit is een zeldzame ziekte waarbij de hartspier deels wordt vervangen door vet- of bindweefsel.”

Meer aandacht voor erfelijke hartziekten

“Kees draagt nu een S-ICD, een kastje dat hem beschermt tegen een hartstilstand. Zijn ouders vinden het belangrijk dat er meer bekend wordt over deze hartspierziekte, juist bij kinderen. Daarom besloten zij zijn verhaal te delen met de Hartstichting. In het eerste kwartaal was hartstilstand een belangrijk thema vanwege het 60-jarig jubileum van de Hartstichting. Zijn verhaal stond centraal in de vele communicatie rond dit onderwerp. Ook reikte Kees een aantal Dekkerbeurzen uit aan jonge onderzoekers. “Als dank voor het delen van zijn verhaal en om hem een hart onder de riem te steken, deden wij een aanvraag bij het VriendenFonds van de VriendenLoterij.”

Blij verrast

Kees reageert blij verrast: “Wauw, ik wilde heel graag zo’n cool groot bed. Want ik moet nu wel vaker uitrusten dan eerst. Het liefste ga ik naar buiten en voetballen, maar dat kan niet meer zo veel als vroeger. Nu kan ik ook lekker chillen op mijn kamer. Dank je wel.”

VriendenFonds vervult wensen
Bij het VriendenFonds van de VriendenLoterij kunnen goede doelen, clubs, verenigingen en andere maatschappelijke organisaties het hele jaar door een aanvraag doen om iemand in het zonnetje te zetten.

Meer lezen?

Het hele verhaal van Kees is te lezen op de website van de Hartstichting
Kees trapt tegen een voetbal