Deze vernieuwde AED-kaart laat nog duidelijker zien waar een AED nodig is die dag en nacht beschikbaar is. Met deze 8,1 miljoen is er voor 88 procent van alle adressen een AED beschikbaar, en daarmee is de AED-dekking in Nederland op een zeer hoog niveau. Het betekent dat bijna 16 miljoen mensen in een gebied wonen waar dag en nacht een AED beschikbaar is die is aangemeld bij het reanimatie-oproepsysteem HartslagNu.

Toch kan en moet het nog beter, zo stellen HartslagNu en de Hartstichting. Nog niet alle huishoudens hebben toegang tot een AED in de buurt omdat de groei van het aantal AED’s stagneert. In de grote steden, maar ook in andere gemeenten, is de beschikbaarheid van AED’s nog onvoldoende. HartslagNu en de Hartstichting roepen bewoners, bedrijven en gemeenten op om de nieuwe kaart, die altijd actueel is, te bekijken en indien nodig actie te ondernemen door het plaatsen van een dag en nacht bereikbare AED.

Aanmelden bij HartslagNu

HartslagNu en de Hartstichting benadrukken dat alleen een AED ophangen onvoldoende is. Het is ook essentieel dat de AED is aangemeld bij het reanimatie-oproepsysteem HartslagNu en er in de buurt van de AED burgerhulpverleners beschikbaar zijn. Zodra bij een hartstilstand 112 wordt gebeld, krijgen burgerhulpverleners een oproep om het slachtoffer te reanimeren. Zij halen daarvoor de dichtstbijzijnde AED op die staat aangemeld bij het oproepsysteem.

Overlevingskans fors toegenomen

Op de vernieuwde AED-kaart is op postcodeniveau te zien waar een AED mist en waar ook geen burgerhulpverleners zijn (rode vlek). De blauwe vlekken laten zien waar wel minstens één burgerhulpverlener is, maar geen AED. Op provincieniveau hebben Utrecht, Noord-Brabant en Zuid-Holland een AED-dekking boven de 90 procent. In de andere provincies ligt de AED-dekking tussen de 79 en 90 procent.

Nederland is het eerste land ter wereld dat een fijnmazig en landelijk reanimatienetwerk kent van AED’s en burgerhulpverleners die binnen 6 minuten loopafstand met reanimatie kunnen starten. Hierdoor is de overlevingskans bij een hartstilstand de afgelopen decennia toegenomen van slechts 9% naar 25% nu.

AED-dekking per provincie

• Utrecht 93%