Hartstichting.nl wordt geladen

Het windraam, de periode dat Hoek tot Helder gehouden kan worden, is geopend tot 3 november. Hoek tot Helder is met 130 kilometer de langste eendaagse kitesurftocht ter wereld. De tocht wordt gevaren langs een gure en klotsende Noordzee.

Titanenstrijd

Deze 7e editie belooft volgens organisator Martijn van Dijk weer een hele bijzondere te worden. "We zijn ontzettend blij met alle medewerking die we van alle gemeenten langs het parcours hebben gekregen." Pas 48 uur van tevoren wordt bekend wanneer deze tocht begint.

De titanenstrijd vergt uithoudingsvermogen, kracht en doorzettingsvermogen van de kiters die hiervoor maanden hebben getraind. Van Dijk: "Alle deelnemers zijn tot de tand toe gemotiveerd. Last minute krijgt het evenement een go, dan stellen we een crew van zo’n 150 mensen samen om onze deelnemers naar de finish te begeleiden. Ook voor de crew is Hoek tot Helder een hele happening en geweldig om mee te maken."

Bucketlist

Het evenement is inmiddels uitgegroeid tot een bucketlist-event voor kitesurfers uit heel Europa en zelfs daarbuiten. “Ik heb ooit de Noordzee over gewindsurft en dat heeft zelfs in het Guiness World of Records gestaan”, vertelt deelnemer Tim uit Zandvoort. Nu staat het uitvaren van Hoek tot Helder op zijn verlanglijstje. “Ik heb vorig jaar al meegedaan, maar het was een zware tocht en mijn dochter en ik hebben hem toen niet afgemaakt. Nu is het doel dat wel te doen.”

kitesurfers hoek tot helder

Dat hij daarbij geld ophaalt voor de Hartstichting is een goede bijkomstigheid en dat lukte bij Tim best aardig: "Tot nu toe heb ik ruim 7500 euro opgehaald", zegt hij trots. "Ik heb twee kitemaatjes die het aan hun hart hebben. Eentje is zelfs zo bang dat hij een aanval krijgt, dat hij is gestopt met kiten. Dat lijkt me vreselijk en daar zal ik ook zeker even bij stilstaan op het water.”

Angst overwinnen

Kiter Maarten uit Heemskerk heeft zelf een hartritmestoornis. Na overleg met de cardioloog die ‘heel blij is’ dat hij veel met sport bezig is, ging hij vorig jaar ook al het water op. Maarten: “Dat was een grote opgave, omdat na de eerste ritmestoornis inspanning tot paniek leidde”, vertelt hij. “Het duurde een paar jaar om weer op mijn hart te kunnen vertrouwen en kitesurfen heeft me daar enorm bij geholpen.” Dit jaar doet Maarten mee met een groep van tien kitesurfvrienden uit Castricum aan Zee.

Maarten hoopt met zijn verhaal andere hartpatiënten te inspireren om ook die angst, die vaak met ritmestoornissen gepaard gaat, te overwinnen. “Kitesurfers zijn een type mensen die zichzelf willen uitdagen. Als je dat kan doen voor een doel dat heel dichtbij je ligt en letterlijk levens kan redden, dan hoef ik daar niet lang over na te denken.”

Kitsurfer springt over woeste golven

Hugo de Koning van Young Capital: "Wij zijn met Young capital al voor de 6e keer shirt sponsor. Het is ieder jaar weer heel bijzonder om te zien dat zoveel enthousiaste mensen zich inzetten voor het goede doel, de Hartstichting. Zowel op het water als op het strand als vrijwilliger."

Reanimatienetwerk

De opbrengst van deze editie is bestemd voor het in stand houden en versterken van het landelijk reanimatienetwerk van burgerhulpverleners dat door de Hartstichting samen met HartslagNu werd gerealiseerd. Nederland is het eerste land ter wereld met zo'n reanimatienetwerk van burgerhulpverleners. Bij elke 112-melding van een hartstilstand kunnen burgerhulpverleners worden opgeroepen en kan er nu binnen 6 minuten gestart worden met reanimeren.

Dit netwerk is constant in beweging en nieuwe burgerhulpverleners en AED’s blijven nodig om zoveel mogelijk levens te redden. Van Dijk: "En daar gaan we samen voor kiten. Zo maken we Nederland nog hartveiliger."

Foto's: Kimberley Danielle Fotografie, Danielle Willekes, Xander Bos