Namens 18.987 Nederlanders heeft Hans Snijder, directeur van de Hartstichting, samen met hartpatiënt Eric van Die de petitie overhandigd aan de leden van de Tweede Kamercommissie Volksgezondheid.

De Hartstichting roept de Kamerleden op om demissionair VWS-minister Pia Dijkstra en haar beoogde opvolger Fleur Agema aan te sporen met zorgverzekeraars in gesprek te gaan om reanimatiecursussen volledig te vergoeden vanuit het basispakket. "Ik heb op één dag vijf keer een hartstilstand gehad", zo vertelde Van Die tegen de Kamerleden tijdens de overhandiging. "Als er niet iemand in de buurt was geweest die kon reanimeren, had ik hier niet gestaan om deze petitie te overhandigen."

Reanimeren binnen 6 minuten redt levens

Elk jaar krijgen 17.000 mensen in Nederland buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Als er binnen 6 minuten 112 wordt gebeld en wordt gestart met reanimatie en AED, is de overlevingskans het grootst. Elke minuut later daalt de overlevingskans met 10%. Gemiddeld is een burgerhulpverlener 2,5 minuut eerder aanwezig dan de ambulance. Daarom is het cruciaal dat zoveel mogelijk mensen leren reanimeren.

De meeste reanimaties worden gestart door omstanders of burgerhulpverleners die hebben geleerd om te reanimeren. Zij reanimeren net zo lang tot de ambulance er is. Zo helpen zij om levens te redden. Daarom is het zo belangrijk dat genoeg mensen leren om te reanimeren.

Kosten kunnen drempel zijn

Een reanimatiecursus kost gemiddeld 50-60 euro, maar er zijn ook uitschieters naar boven. Daardoor kunnen de kosten soms zelfs oplopen tot wel 100 euro. Die kosten kunnen een drempel vormen. En meestal moet je aanvullend verzekerd zijn om een gedeelte van die kosten terug te krijgen. De Hartstichting wil dat reanimatiecursussen voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk zijn, zodat nog meer mensen kunnen bijdragen aan het redden van levens.

"Het is belangrijk om mensen een duwtje in de goede richting te geven", aldus Hartstichting-directeur Snijder. "Volledig vergoede reanimatiecursussen helpen daarbij, want niet iedereen kan de kosten dragen. En mensen die zich belangeloos voor anderen willen inzetten, verdienen deze steun."

Directeur Hartstichting Hans Snijder in gesprek met Kamerleden over gratis reanimatietrainingen