Voetbalclub AZ zet zich met fans in voor hartveilig voetballen
AZ is van start gegaan met de campagne Hartbewakers. Deze campagne sluit mooi aan bij het initiatief ‘Hartveilig voetballen’ van de Hartstichting en de KNVB, in samenwerking met de Nederlandse Reanimatie Raad.
Het doel van de campagne is om zoveel mogelijk AZ-voetbalfans bewust te maken van het belang van reanimatie. De fans worden opgeroepen ‘hartbewaker’ te worden en een reanimatietraining te volgen. Ook leren zij de werking en inzet van een AED.
Bij een hartstilstand is het van levensbelang dat er binnen 6 minuten wordt gestart met reanimatie. Op en rondom voetbalvelden komt het voor dat iemand een hartstilstand krijgt. Daarom willen de KNVB en de Hartstichting samen zoveel mogelijk voetbalclubs hartveilig maken.
Robert Eenhoorn, algemeen directeur AZ: "Met de Hartbewakers-campagne willen we samen met onze partners ervoor zorgen dat iedereen – van spelers tot supporters – zich bewust is van het belang van reanimatie en AED’s. Ieder leven telt, en met deze campagne dragen we bij aan een hartveilige omgeving, zowel binnen als buiten het stadion."
Marianne Spoelstra, programma manager AED's & woordvoerder Hartstichting: "Hoe meer mensen weten hoe ze moeten reanimeren, hoe groter de kans om levens te redden. Samen met AZ en partners willen we een hartveilige omgeving creëren, niet alleen in het stadion, maar ook daarbuiten. Het is fantastisch om te zien hoe alle betrokkenen zich inzetten om de hartveiligheid in Nederland te vergroten.”
Reanimatietraining selectie
De spelers en de staf van het eerste elftal van AZ krijgen als eersten een reanimatietraining van de Nederlandse Reanimatie Raad en de Hartstichting.