Doel

Met dit initiatief wil de Hartstichting bijdragen aan een betere hartgezondheid voor iedereen. Door onderzoek af te stemmen op de wensen van burgers, kan de kwaliteit van het onderzoek verbeteren. Burgers kunnen namelijk een unieke en nieuwe kijk bieden op problemen die nog niet door wetenschappers zijn opgemerkt. Daarnaast kan burgerwetenschap waardevolle informatie opleveren waar onderzoekers anders geen toegang tot zouden hebben.

Zeven onderzoeken

Vandaag zijn zeven onderzoeken geselecteerd die financiering ontvangen:

• Vermindering van hart- en vaatziekten bij mensen met financiële moeilijkheden
  • Sport2Heart: kan intensief sporten op lange termijn de hartgezondheid schaden?
  • RAMAHART: de invloed van de Ramadan op hart- en vaatziekten
  • Hart voor vrouwen: voedende wijsheid en de overgang in burgerwetenschap
  • Samen beslissen over anticonceptie bij hartziekten
  • Aortaverwijding bij oudere roeiers: vriend of vijand?
  • Integrale zorg voor patiënten met variabele bloeddruk.

Uit 165 inzendingen zijn deze zeven onderzoeken geselecteerd. Ze ontvangen elk tussen de 100.000 en 200.000 euro aan financiering. De onderzoeksteams bestaan uit 5 tot 12 personen, met ten minste één beroepswetenschapper en één burgerwetenschapper.

Meer weten?
Een onderzoeker kijkt door een microscoop