Een van de grootste gezondheidsprobemen

Hart- en vaatziekten zijn de tweede doodsoorzaak in Nederland. Ook zijn hart- en vaatziekten de belangrijkste reden voor ziekenhuisopnamen. Hart- en vaatziekten zijn dan ook een van de grootste gezondheidsproblemen van Nederland.

1,7 miljoen patiënten

Op dit moment lijden 1,7 miljoen mensen in Nederland aan een hart- of vaatziekte. Als er fundamenteel niet iets verandert om hart- en vaatziekten terug te dringen, neemt dit aantal de komende jaren toe tot 2,6 miljoen. De landelijk Hart- en vaatagenda gaat hieraan een belangrijke bijdrage leveren.

Belangrijkste uitdagingen

Aan de hart- en vaatagenda is ruim een jaar gewerkt. Bijna 11 duizend Nederlanders hebben in een enquête kunnen aangeven wat voor hen de belangrijkste uitdagingen zijn. Vervolgens hebben bijna 100 werkgroepleden waaronder onderzoekers, zorgverleners, adviseurs en patiënten deze voorstellen verder uitgewerkt.

Kennis verder brengen

Volgens Arfan Ikram, voorzitter van ZonMw en een belangrijke partner van de Hartstichting sluiten de 7 uitdagingen naadloos aan bij de missie van ZonMw, zo zei hij tijdens de lancering van de Hart- en vaatagenda.

Afran Ikram voorzitter ZonMw tijdens lancering hvagenda okt 2024

Alle partijen nodig

"Met kennis werken aan een goede gezondheid van iedereen én er vervolgens voor zorgen dat deze kennis ook op de juiste plek terecht komt."

“We hebben iedereen in het cardiovasculaire veld – patiënten, zorgverleners, onderzoekers, de overheid en bedrijven – hard nodig om deze agenda waar te maken”, zegt Rebecca Abma-Schouten, hoofd onderzoek van de Hartstichting.

Het uitgebreide rapport landelijke hart- en vaatagenda is hier te lezen.
Een cirkel met zeven foto's over de hart- en vaatagenda

Gezonder en fitter Nederland

“Ons doel is een gezonder en fitter Nederland. De toename van hart- en vaatziekten is daarbij een belangrijke uitdaging", zegt minister van Volksgezondheid Fleur Agema. "Ik ben dan ook blij dat zoveel verschillende mensen samen hebben gewerkt aan een nieuwe landelijke Hart- en vaatagenda."

"Zij hebben met elkaar de belangrijkste uitdagingen in kaart gebracht. Door de inzet van al deze mensen heb ik alle vertrouwen in de verdere uitwerking van de agenda. Met elkaar zullen we er voor moeten zorgen dat minder mensen hart- en vaatziekten krijgen”, aldus Agema.

Meer dan financiering alleen

De Hart- en vaatagenda is breder dan alleen het financieren van onderzoek. Zo staan er onderwerpen op als toekomstbestendigheid van de zorg, het bevorderen van preventie, het vergroten van het maatschappelijke besef én tijdige herkenning van ernstige hart- en vaatziekten.

De 7 thema's van de hart- en vaatagenda in een cirkeldiagram

Ook aandacht andere ziektebeelden

Het gaat in de agenda uitdrukkelijk om het stellen van prioriteiten, zo stelt Arthur Wilde, hoogleraar Cardiologie en voorzitter van de begeleidingscommissie Hart- en vaatagenda.

“Dat we kiezen voor deze grootste uitdagingen, wil niet zeggen dat er geen aandacht meer is voor specifiek fundamenteel onderzoek of ziektebeelden die nu niet in de agenda staan", aldus Wilde.

Dekkerbeurzen

"In de onderzoeksconsortia en het Dekkerprogramma blijft zeker aandacht voor fundamenteel onderzoek en andere belangrijke ziektebeelden, zoals beroertes, hartinfarcten, aneurysmata en erfelijke hart- en vaatziekten.”

Meer weten?

Kijk dan de derde aflevering van Hartzaken, de talkshow die het hart vol raakt.
Beeld uit de talkshow Hartzaken