Abdelhak 'Appie' Nouri

De komende tijd zullen er in alle steden waar betaald voetbal wordt gespeeld een Nouri-AED geplaatst worden. Het aantal van 34 AED's verwijst naar het rugnummer van Ajaxspeler Abdelhak 'Appie' Nouri die in 2017 tijdens een wedstrijd werd getroffen door een hartstilstand.

Hartveilig

Het doel van de Nouri Foundation is om een (hart)veilige omgeving te creëren door het plaatsen van AED’s zodat iedereen mee kan (blijven) doen. Jolanda Hogewind, voorzitter Nouri Foundation en de vroegere schooldirecteur van Abdelhak Nouri: “We willen ons naast het 'hartveilig' maken van buurten ook inspannen om mensen bij elkaar te brengen waar dat wellicht niet vanzelfsprekend is en daarmee het gedachtegoed van Abdelhak uitdragen."

Vader Nouri met jongetje dat ajaxshirt van Appie Nouri draagt

Het initiatief van de Nouri Foundation werd enthousiast ontvangen door de Zwolse wethouder van Willigen. "Zwolle is niet voor niets de Hartstad van ons land", zo zei Van Willigen tijdens de onthulling.

Samenwerking Hartstichting

De Nouri Foundation werkt nauw samen met de Hartstichting. Zo helpt de Hartstichting bij het vinden van de juiste locaties. Daarnaast worden samen met de Hartstichting jongerenwerkers en buurtsportcoaches opgeleid zodat ze weten hoe ze een AED moeten gebruiken.

Pec Zwolle directeur  Xander Czaikowski tijdens reanimatietraining

Reanimatietrainingen

Voorafgaand aan de onthulling in de Zwolse wijk Holtenbroek kregen niet alleen jongeren- en welzijnswerkers een reanimatiecursus, ook PEC Zwolle-directeur Xander Czaikowski kreeg een reanimatietraining.

6-minutenzone

Belangrijk is ook dat de AED's worden aangemeld bij het oproepsysteem HartslagNu en buurtbewoners zich aanmelden als burgerhulpverlener. Gemiddeld kunnen zij dan 2,5 minuut sneller ter plaatse zijn dan een ambulance en dus ook eerder reanimeren. Het is cruciaal dat iemand met een hartstilstand binnen 6 minuten wordt gereanimeerd omdat dan de overlevingskans het grootst is.