Met als motto ‘Welcome to the future, de toekomst van het hart’ viert de Hartstichting haar 60-jarig bestaan door vooruit te kijken. Ondanks de vooruitgang die we de afgelopen 60 jaar hebben geboekt, blijven hart- en vaatziekten de tweede dodelijke ziekte en zorgen voor de meeste ziekenhuisopnamen. Zonder doortastende maatregelen en onderzoek zal het aantal mensen dat lijdt aan een hart- en vaatziekte met bijna een miljoen toenemen.

Innovatie en baanbrekend onderzoek

De Hartstichting doet een stap naar voren: door baanbrekend onderzoek en innovatie kunnen we de groei van hart- en vaatziekten in de (nabije) toekomst vertragen, verminderen of zelfs stoppen. Wetenschappelijk onderzoeken zijn echter complex, tijdrovend en kostbaar.

Twee robots kijken op hun mobiel. Hun hart is door jun robothuid te zien

Team Science & Future

Daarom brengt de Hartstichting op 28 september de top van zakelijk Nederland bij elkaar in hotel Krasnapolsky in Amsterdam. Door te bieden op bijzondere kavels investeren de aanwezige gasten samen in Team Science & Future dat onlangs door de Hartstichting in het leven is geroepen.

“De technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat er nu al wordt gewerkt aan oplossingen voor in de toekomst, die nu nog volkomen science fiction lijken” zegt Hans Snijder directeur van de Hartstichting. “Met Team Science & Future brengen we de medische en technologische wetenschap samen en kan er een revolutie ontstaan waarmee hart- en vaatziekten in 2084 niet of nauwelijks meer voorkomen.”

Levens redden

Vooraanstaande wetenschappers presenteerden deze avond hun veelbelovende onderzoeken. Zoals het soft robot hart dat precies zo werkt als een menselijk hart. Hiermee is het wachten op een donorhart over 60 jaar verleden tijd. Kan A.I. voorspellen wie er een hart- en vaatziekte gaat krijgen. En komt er een smartwatch die een hartstilstand herkent én 112 alarmeert waarmee jaarlijks duizenden levens worden gered.

Robothanden werken aan een smartwatch

Nederland kleurt rood

Om middernacht ging Charity Night naadloos over in Dress Red Day, de dag op 29 september waarop de Hartstichting aandacht vraagt voor hart- vaatziekten bij vrouwen.

hotel krasnapolksy rood verlicht

Bijna zestig iconische gebouwen en locaties in heel Nederland kleuren zaterdagnacht en zondagavond rood. Uiteraard hotel Krasnapolsky, maar onder meer ook Paleis Soestdijk, de Van Nelle Fabriek, Ziggo Dome en de Hofpleinfontein. Ook musea en toonaangevende ziekenhuizen door het land zijn dan rood verlicht.