Hartstichting.nl wordt geladen

Is dit wel de beste behandeling voor mij? Mensen met hart- en vaatziekten vragen het zich regelmatig af. Ook voor zorgverleners is het vaak de vraag: wat is precies de juiste aanpak voor deze ene patiënt? Dat klinkt misschien een beetje gek, want de Nederlandse zorg is van hoog niveau. Toch lukt het nog niet altijd om precies die behandeling te geven, die zorgverlener en patiënt samen graag willen.

Bij niemand verloopt een ziekte op dezelfde manier en bij niemand werken medicijnen en behandelingen precies hetzelfde. Erfelijke aanleg, andere ziekten en iemands persoonlijke situatie kunnen hierbij een rol spelen. Ook kunnen we nog niet goed voorspellen welke mensen ziek worden en hoe ernstig. Dit is extra lastig voor mensen met een zeldzame erfelijke hart- of vaatziekte. Er is meer kennis nodig maar we moeten ook weten hoe we kennis kunnen gebruiken. We maken ons hard voor meer onderzoek naar en inzet van behandeling op maat, want mensen met hart- en vaatziekten verdienen de beste, meest persoonlijke behandeling.

Onze ambitie: iedereen met hart- en vaatziekten krijgt een behandeling op maat

Zorgverleners en patiënten beslissen altijd samen over de beste behandeling. De wensen en persoonlijke situatie van mensen met hart- en vaatziekten staan hierbij voorop. Zorgverleners kunnen nóg beter voorspellen wie ziek wordt of wat een behandeling doet. Zorgverleners bespreken altijd de mogelijke effecten van een behandeling.

Waarom is het zo belangrijk dat iedereen een behandeling op maat krijgt?

Wat bij de één goed werkt, werkt bij de ander misschien juist veel minder goed. De bijwerkingen waar sommigen veel last van hebben, daar merken anderen heel weinig van. Ook hebben mensen verschillende meningen over het nut en het doel van een behandeling. Als mensen met hart- en vaatziekten zelf meebeslissen over de beste, meest persoonlijke behandeling, is het voor hen makkelijker om de behandeling vol te houden. Dit geeft betere resultaten.

De komende 10 jaar wil de Hartstichting grote stappen zetten

• 1. Slimmer voorspellen voor betere zorg

Zorgverleners hebben verschillende manieren om te voorspellen of iemand een hart- of vaatziekte krijgt. Of wat een behandeling doet. Ze gebruiken hiervoor voorspelmodellen. Deze modellen worden verbeterd. Dit doen we door nieuwe informatie toe te voegen aan deze modellen. En moderne technieken in te zetten die leren van bestaande gegevens.

• 2. Zorgverlener en patiënt beslissen samen

Mensen met hart- en vaatziekten verdienen genoeg tijd om vragen te stellen en hun wensen te vertellen. Maar zorgverleners moeten ook de tijd krijgen om goed uit te leggen wat er uit een voorspelmodel komt. En of de behandeling belangrijke nadelen heeft. Zo kunnen zorgverleners en patiënten samen beslissen of iemand begint met een behandeling. En welke behandeling zij de beste vinden. Of beslissen om te stoppen met een behandeling.

• 3. Kennis inzetten voor behandeling op maat

Deelnemers aan wetenschappelijk onderzoek zijn vaak jonger en gezonder dan de meeste mensen die hart- en vaatziekten krijgen. Hierdoor werkt in de praktijk een behandeling soms anders dan verwacht. We moedigen meer verschillende groepen mensen aan om mee te doen aan wetenschappelijk onderzoek. En vragen mensen vaker toestemming om hun medische gegevens in computerprogramma’s in te voeren. Hier kunnen zorgverleners en onderzoekers veel van leren.
    Daarnaast hebben ziekten die veel voorkomen soms een zeldzame, erfelijke oorzaak. Dit vraagt om een andere behandeling. Hier gaan we meer onderzoek naar doen.

"Het is belangrijk onderzoek te doen naar het nauwkeuriger voorspellen wie er ziek wordt en hoe de ziekte verder gaat op basis van big data. Als je dat weet, kunnen patiënt en zorgverlener samen betere beslissingen nemen over de beste behandeling per persoon."
- Voorzitter werkgroep, dr. Jannick Dorresteijn, internist-vasculair geneeskundige (UMC Utrecht)

Jannick Dorresteijn (voorzitter werkgroep hart- en vaatagenda)

Hoe gaan we op maat behandelen?

• Uitbreiden en verbeteren van voorspelmodellen

We breiden voorspelmodellen uit. Bijvoorbeeld met nieuwe informatie die mensen met hart- en vaatziekten ook belangrijk vinden. En onderzoekers gaan grote groepen mensen over langere tijd volgen om te kijken hoe het met ze gaat. Zo wordt duidelijk wat het gevolg is van een behandeling in de praktijk.

• Leren van bestaande gegevens

Ziekenhuizen hebben al veel medische gegevens van mensen met hart- en vaatziekten. Hierdoor komen we snel meer te weten over wat het beste werkt bij die ene patiënt of speciale patiëntengroep. En als er toch nieuw onderzoek nodig is, dan kan dat natuurlijk ook. Bijvoorbeeld voor zeldzame of erfelijke ziektes.

• Nascholing voor zorgverleners

Extra nascholing helpt zorgverleners om beter te worden in het voeren van gesprekken met mensen met hart- en vaatziekten. Over risico’s, bijwerkingen en het samen beslissen over een behandeling.

• Onderzoek financieren

We blijven onderzoek financieren. Maar het is ook belangrijk om bestaande kennis te bekijken en toe te passen.

Met wie gaan we op maat behandelen?

Zorgen dat iedereen een behandeling op maat krijgt, kan de Hartstichting niet alleen. We gaan samenwerken met bijvoorbeeld:

• mensen met hart- en vaatziekten en hun naasten;
  • patiëntenorganisaties zoals Harteraad;
  • huisartsen en andere zorgverleners;
  • organisaties die onderzoek financieren en onderzoekers;
  • aanbieders van elektronische patiëntendossiers;
  • aanbieders van scholing;
  • bijwerkingencentrum Lareb;
  • medische bedrijven;
  • zorgverzekeraars;
  • de overheid.

Samen zorgen we ervoor dat iedereen een behandeling op maat krijgt. Zo dragen we bij aan een gezond hart en gezonde vaten voor iedereen.

Lees hier het uitgebreide rapport van de hart- en vaatagenda.