De helft minder nieuwe hart- en vaatpatiënten in de komende 10 jaar. Als iedereen gezonde waarden heeft, dan is dat mogelijk. Die waarden zijn: gewicht, bloeddruk, bloedsuiker, cholesterol en niet roken. Gezond leven is onmisbaar om gezonde waarden te krijgen en te houden.

Zou het niet prachtig zijn, als de omgeving je zou helpen om gezonder te leven? Gezonde voeding ligt vooraan in de supermarkt en is betaalbaar. Gezonder eten gaat vanzelf als fabrikanten minder zout en suiker toevoegen. Een trapveldje in de buurt nodigt kinderen uit om te bewegen. Dat zijn maar een paar voorbeelden van hoe we kunnen zorgen dat de omgeving helpt om gezonder te leven. Samen met de overheid, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven gaat de Hartstichting ervoor zorgen dat een gezonde omgeving snel de gewoonste zaak van de wereld wordt.

Onze ambitie: samen bouwen aan een omgeving die uitnodigt om gezond te leven

We streven naar een wereld waarin mensen gezond willen en kunnen leven. Met veel beweging, gezonde voeding en niet roken. Niemand hoeft het alleen te doen. We bouwen samen aan een omgeving die gezonde keuzes eenvoudig maakt. Zo'n omgeving beschermt mensen tegen hart- en vaatziekten.

Waarom is een gezonde omgeving zo belangrijk?

Gezond leven maakt de kans op hart- en vaatziekten kleiner. Maar gezond leven is niet altijd gemakkelijk. Daar gaan we iets aan doen. Door de omgeving zo te veranderen dat gezonde keuzes volop beschikbaar en betaalbaar zijn. Dan wordt gezond gedrag mogelijk voor iedereen. Nederland telt nu 1,7 miljoen mensen met een hart- of vaataandoening. Doen we niets, dan zijn dat er in 2030 tenminste 2,6 miljoen. Een gezonde omgeving helpt om dat te voorkomen.

De komende 10 jaar wil de Hartstichting grote stappen zetten

• 1. We willen een gezonde omgeving van en voor ons allemaal

Er komt meer lekker, aantrekkelijk én gezond eten en drinken in winkels en horeca. Gezonde voeding is goedkoper dan ongezonde voeding. Ook ziekenhuizen en scholen zorgen voor gezond eten. Er is minder reclame voor ongezond eten en drinken. Roken en vapen is duur en op veel plaatsen verboden. De omgeving nodigt mensen uit om meer te bewegen, bijvoorbeeld om te gaan wandelen in plaats van met de auto te gaan of met de trap in plaats van de lift. Ook op scholen en in de gezondheidszorg. Een groene omgeving met minder vervuiling en overlast door geluid of geur zorgt ervoor dat het fijn en gezond is om buiten te bewegen en ontspannen.

• 2. Gezondheid krijgt meer aandacht in alle plannen

We zetten gezondheid voorop bij alle nieuwe plannen, regels en wetten. We zorgen dat gezondheidsdoelen worden vastgelegd in de wet. Bij beslissingen over bijvoorbeeld stadsplanning, woningbouw, openbaar vervoer, onderwijs en werk, bedenken we hoe we gezondheidsdoelen kunnen halen. Elke stap die we zetten, moet bijdragen aan een gezondere omgeving voor iedereen.

• 3. Niet meer alleen genezen, maar ook zorgen dat mensen zo gezond mogelijk blijven

De gezondheidszorg is nu vooral bezig met het genezen van ziekten. Maar zorgen dat mensen niet ziek worden is net zo belangrijk. Zorgen dat mensen gezond of zo gezond mogelijk blijven, noemen we preventie. Vaak duurt het langere tijd voordat resultaten van preventie zichtbaar worden. En preventie kost geld. Daarom zorgen we ervoor dat er meer geld beschikbaar komt voor preventie.

"In de huidige tijd wordt er veel van ons gevraagd. Daarom ben ik me na mijn schaatscarrière in blijven zetten voor sport en bewegen. Een gezonde omgeving draagt daaraan bij. Het resultaat van een gezonde omgeving is meer energie in je lijf, meer rust in je hoofd en hierdoor meer levensgeluk."
- Oud-profschaatsster en presentatrice Barbara de Loor

Oud-profschaatsster en presentatrice Barbara de Loor

Hoe gaan we werken aan een gezonde omgeving?

• Steun vanuit samenleving

Brede steun in de samenleving is nodig voor een gezonde omgeving. We zorgen dat die steun er is bij het algemene publiek, de politiek en allerlei organisaties en bedrijven die kunnen helpen.

• Kennis verzamelen over een gezonde omgeving

Hoewel het heel logisch is dat de omgeving kan helpen om gezonder te leven, weten we nog lang niet altijd hoe dat precies werkt. Er komen antwoorden op vragen als: wat is ervoor nodig om een gezonde omgeving te maken waar iedereen voordeel van heeft? Is dat verschillend voor diverse groepen mensen? Hoe zorgen we ervoor dat meedoen aan het maken van een gezonde omgeving ook voor bedrijven gunstig uitpakt, zodat die er graag aan mee willen doen?

• Resultaten meten

Om te zorgen dat iedereen straks voordeel heeft van een gezonde omgeving, is het belangrijk dat we kunnen laten zien dat een verandering in de omgeving echt werkt. We zoeken en ontwikkelen manieren waarmee we dat goed kunnen meten.

• Samen veranderen

We bedenken zelf veranderingen die zorgen voor meer gezondheid of we gebruiken iets dat op andere plaatsen of in andere landen goed werkt. Hiervoor is samenwerking nodig. Daarbij zorgen we dat het voor bedrijven en organisaties voordeel biedt als ze meewerken aan veranderingen.

• Invloed op keuzes van de overheid

Samen met onze achterban en andere organisaties overtuigen we bestuurders en de politiek ervan dat een gezonde omgeving heel belangrijk is. Ook vertellen we telkens weer welke keuzes en veranderingen daarvoor nodig zijn.

Met wie gaan we onze omgeving gezond maken?

Een gezonde omgeving maken, dat kan de Hartstichting niet alleen. We werken al samen met bijvoorbeeld de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie en Gezondheidsfondsen voor Rookvrij. We gaan ook samenwerken met bijvoorbeeld:

• lokale en landelijke overheid;
  • maatschappelijke organisaties;
  • zorgverleners;
  • het bedrijfsleven.

Samen zorgen we ervoor dat een gezonde omgeving de gewoonste zaak van de wereld wordt. Want een gezonde omgeving draagt bij aan een gezond hart en gezonde vaten voor iedereen.

Lees hier het uitgebreide rapport van de hart- en vaatagenda.